Psykisk ohälsa, stressrelaterade sjukskrivningar, ätstörningar - människor mår allt sämre. Det ska presteras, man ska se ut på ett särskilt sätt och den som har mest att göra vinner. Man tror att man ska bli tackad för att man arbetar sig utmattad och att man är dålig om man inte hinner till gymmet efter jobbet. Hela tiden detta ständiga fokus framåt, dit vi ska. Och ältande för att vi borde ha gjort något annorlunda. Hur många kan ärligt säga att de lever här och nu? 
 
Mindfulness är ett ord som många säkert hört och det har blivit mer och mer populärt. Jag själv gick en 8-veckors kurs 2014. Det hjälpte mig inte ett smack. Idag jobbar jag med mindfulness, dvs medveten närvaro, och det hjälper mig otroligt mycket! Jag vet inte till 100% varför det inte funkade förut, men jag tror att det har med just prestation att göra. Man SKA leva medvetet, man SKA lägga undan mobilen och fokusera på nuet, man SKA inte stressa upp sig för minsta lilla, man SKA kunna släppa sånt som tycker. Den här eviga prestationsångesten. För när man jobbar med medveten närvaro handlar det inte bara om släppa alla tankar. Det handlar om att acceptera hur det är i kropp och sinne just nu. Det var där det fallerade för mig. Jag såg det som ett misslyckande om det kom en tanke eller om jag inte kunde slappna av. 
 
Det jag inte förstod är att det tar tid att lära hjärnan att gå i nya banor och det kräver en jävla massa övning för att inte betrakta sig som misslyckad när det är det man har tänkt om sig själv hela livet. Jag är fortfarande under övningsfasen, men jag ser framsteg hela tiden. 
 
Men okej, hur gör man den här jäkla medvetna närvaron då? Det finns en massa olika sätt! Det finns som sagt kurser i Mindfulnes, man kan gå på yoga (jag har provat MediYoga, Restorative yoga och YinYoga, Rosenbehandling, Floating etc. Man kan också öva helt själv hemma! Jag personligen tycker att det är ett bra ställe att börja på. Då behöver man nämligen inte känna prestationsångest över att man har betalat en massa pengar eller ångest över att behöva gå någonstans. Så här kommer mina bästa tips till att träna närvaro och medvetenhet hemma, på jobbet eller var helst du befinner dig: 
 
Medveten andning
Att bara följa sitt andetag är ett sätt att landa här och nu. Bara känn efter hur det känns i kroppen när du andas, försök inte förändra andetaget. Känns hur luften känns i din näsa, i din hals, i din mage. Hur magen expanderas när du andas in och sjunker ihop när du andas ut. Lägg märke till den paus som uppstår mellan andetagen. Blunda med fördel för att lättare kunna fokusera innåt. Jag brukar bestämma mig för att andas igenom ett visst antal andetag, kanske 10 stycken. Och jag brukar kunna känna att andetagen blir lugnare och lugnare. Ibland blir de inte det, och då reflekterar jag över det också. Jag brukar återkomma till denna övning när jag är bland mycket folk och rörelse och känner att intrycken är för många och gör mig stressad. 
 
Se-Hör-Känn
Den här övningen går ut på att uppmärksamma saker runt omkring sig. Börja med att fånga upp 3 saker som du ser, det första du lägger ögonen på. Sedan 3 saker du hör, till exempel ljudet från datorn eller ett myller utanför fönstret. Sist fångar du upp 3 saker du känner, till exempel stolen mot låren eller ett vinddrag mot kroppen. Upprepa detta genom att fånga upp 2 saker och till sist 1 sak. För mig funkar detta perfekt när jag sitter ensam någonstans och tankarna springer iväg, tex på jobbet när jag tappar fokus. 
 
Kroppsscanning
Jag har babblat om denna övning tidigare och jag tycker om den så himla mycket. Jag använder mig utav den när jag vill slappna av eller om jag har svårt att sova. Den går ut på att vandra genom kroppen, kroppsdel för kroppsdel och fånga upp alla eventuella förnimmelser där. Det finns en massa guidningar på Youtube och Spotify som man kan ta till hjälp, 
 
Vardagliga aktiviteter
Ett bra och utmanande tillfälle att öva upp sin medvetenhet är att göra det medan man utför något "vanligt". Till exempel när man duschar, borstar tänderna eller äter. Man ska reflektera över det som händer, hur vattnet känns mot kroppen, hur maten smakar och ser ut. Och varje gång tankarna springer iväg så återkommer man till det som händer här och nu. Jag tycker detta är skitsvårt, men är noga med att praktisera det specifikt i duschen och när jag äter. För mig är duschen ett ställe där jag utspelar många förgångna och kommande scener ut mitt liv haha. Och när jag äter är för att jag just nu håller på att öva på mättnads- och hungekänslor. Du kan säkert hitta någon vardaglig sak du gör där du skulle kunna öva på medveten närvaro!
 
Genomgående i alla övningar är att acceptera kroppen och sinnet precis som det är. Inte försöka förändra, inte dömma eller berömma. Utan bara vara! Du kommer märka att det vissa dagar är lättare än andra att vara här och nu, medan det andra dagar är i stort sett omöjligt. Och det är okej! För oavsett har du varit här och nu, du har känt efter hur det känns just precis då. Förvänta dig inte heller att det ska gå bra den första, den tioende eller den hundrade gången. Det kräver träning och jag själv har övat varje dag i ca 10 månader och är närvarande kanske 50% av tiden. Men alla är vi olika och våra processer ser olika ut. Så gör det som du mår bäst utav! 
 
 
 
 
Anonym

Jag har börjat med meditation igen efter ett längre uppehåll.
Och det är väldigt skönt tycker jag.
Men det är som med allt annat, jag måste öva för att bli bra på det.

Svar: Visst är det skönt! Ja det kan vara riktigt svårt, men jag tänker att det är ett tecken på att man behöver det :)
Nathalie Schmidt

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress