Hjärnan är ju rätt fantastisk. Och lite rolig. Om man går runt och låtsas vara glad så kommer hjärnan till slut tro att den är glad och så vips är man glad på riktigt. Ungefär så iallafall. Så det här med inställning och mind set är så otroligt viktigt! Men är man nere i ett hål av nedstämdhet så är det riktigt svårt, om inte till och med omöjligt, att bara rycka upp sig och bli glad. Det är till och med farligt att säga till någon som är deprimerad att rycka upp sig eftersom det ofta ger motsatt effekt. Den som är deprimerad kan då klandra sig själv för att inte lyckas att "bara" rycka upp sig (jag talar av egen erfarenhet) och hålet blir bara djupare. Så du som läser detta, lova mig att aldrig be någon att rycka upp sig. Hade personen kunnat göra det hade hen redan gjort det. "Ryck upp dig" är det sämsta tipset av alla. 
 
Men, det här med inställning och mind set. Går det att förändra? Ja det gör det! Är det enkelt? Nä. Jag har dock 3 tips för hur man långsamt kan börja förändra sin attityd. Också dessa tips baserade på erfarnhet.
 
1. Säg snälla saker till dig själv framför spegeln. Det behöver inte vara saker kopplade till ditt utseende, utan hellre saker som har med din person att göra. Typ "du är en himla bra medmänniska" eller "du är så bra på att lyssna på andra". Eller bäst av allt: "jag älskar dig". 
 
2. Ge dig själv kramar! Jag har sagt det förut och säger det igen, kramar utsöndrar bokstavligen lyckohormon. 
 
3. Skriv varjde dag (eller kväll) ner ett par saker du är tacksam över. Det kan vara allt ifrån att du är tacksam över att få vakna varje morgon till att du såg en vacker blomma på väg hem från jobbet. 
 
I början kan det kännas väldigt främmande och larvigt att göra dessa saker, så kändes det för mig iallafall. Men med tiden har det bara blivit enklare och enklare. Så ett extra tips är att fortsätta även om det känns dumt till en början! Ge det lite tid så lovar jag att det så småning om kommer ge effekt.
 
I vissa hänseenden är jag perfektionist, vilket innebär att jag måste göra saker på ett viss sätt och om jag inte gör det ser jag det som ett misslyckande och slutar. När jag började skriva ner saker jag var tacksam över gjorde jag det i en sån 5-års-dagbok. Men det hände att jag inte fyllde i den varje dag. Då kom perfektionisten i mig fram och slängde till slut boken, eftersom jag inte kan ha en dagbok där varje dag inte är ifylld. Så nu testar jag en annan approach! Jag har skaffat en tacksamhetsburk. I den kan jag när helst jag känner för det lägga en lapp jag skrivit något jag är tacksam över på. Och när som helst jag behöver lite extra pepp kan jag ta upp en lapp och läsa den. Så det får bli mitt sista tips!
 
Här är min tacksamhetsburk! Försökte skoja till det lite med tax
etersom jag är en crazy tax lady he he. 
 
Hoppas att mina tips kan hjälpa er till ett mer positivt mind set. De har iallafall funkat för mig och idag är jag bra mycket positivare än för bara ett halvår sedan. Kom ihåg att inte lägga någon press i det, för då kommer det verkligen inte funka (också nåt jag har fått erfara). Utan ta små steg och gör det som känns bäst för dig. Men kom också ihåg att hjärnan inte är asbra på förändring och att du kommer stöta på lite mostånd. 
 
Ta hand om er!
 
Anonym

Hjärnan är fantastiskt!
Och att det går att lura sig själv, är ändå mer fantastiskt.
Har själv använt mig av liknande trix för att ändra mitt mående. Och det funkar.
Men bara till en viss gräns, är man för djupt nere så går det ej.
Så är det iallafall för mig.
Bra och konkret tips du kom med, det ska jag försöka ta med mig vidare.

Svar: Du har rätt och det är viktigt att lyfta! Det är ingen skam i att inte själv lyckas, utan behöver man mer hjälp så ska man göra det. Jag till exempel äter antidepressiva och tror inte jag hade lyckats ta mig ut depressionen utan medicin. Kämpa på ❤️
Nathalie Schmidt

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress