En superbra nyhet: MediYogan fortsätter fram till jul! Ingen kan vara gladare än jag! Det hjälper mig så enormt mycket, bara att få komma dit en gång i veckan är som en fristad och skapar lugn i mig. 
 
En annan nyhet, som antagligen är bra egentligen men känns lite som ett slag i ansiktet, är att jag kommit till insikt att jag inte har någon aning om vad en känsla egentligen är. Igår kom jag till min behandlare och sa att jag kände mig misslyckad. Då sa hon "Nu ska jag vara en besserwisser. Misslyckad är inte en känsla". Nähä tänkte jag, vad fan är det då jag känner? 
 
 
 
 
 
Tydligen är det så att när någonting händer så värderar hjärnan det direkt. Det kan vara tex att din kollega avbryter dig under ett möte och du värderar det som att du blev avbruten för att du inte är tillräckligt kompetent. Direkt efter denna värdering kommer en känlsa, kanske blir du arg, kanske blir du ledsen? Låt oss säga att du blir ledsen. Det som nu händer är att du värderar denna känlsa, du ger den en tanke. Tanken kan vara att du är värdelös, misslyckad och inte alls förtjänar att ha detta jobb. Så, du blir avbruten under ett möte och under bråkdelen av en sekund efteråt har du hunnit tänka att det var för att du är ikompetent, vilket gör dig ledsen och du tänker att du inte förtjänar att ha detta jobb. Det är nu det sker en reaktion, en reaktion för att avbryta de negativa tankarna. Denna reaktion är högst individuell och kan tex vara att man får från mötet. 
 
I just ett scenario som ovan hade det för mig sett ut på detta sätt: Jag blir avbruten och tänker att det är för att jag är tjock och därför ses som en dålig människa. Det får mig att känna skam och jag blir ledsen, och jag tänker att ingen kan ta mig på allvar eftersom jag inte ens kan ha karaktär nog att vara smal. Egentligen en helt bissar tanke, men det är det som händer i hjärnan. Min reaktion blir att hoppas över nästa måltid. 
 
Okej, mina högskolepoäng är i teknik så jag ska inte uttala mig för mycket om hur det här med känslor verkligen funkar. Men det var såhär jag fick det förklarat för mig och jag köper det. Framför allt köper jag metoden för att förändra reaktionen. 
 
Det första steget är såklart att bli medveten om vilka situationer som kan trigga ett visst beteende, i mitt fall ett beteende som innebär att jag slutar äta eller hetsäter. Oftast det förstnämnda som i sin tur kan leda till att jag hetsäter. Nästa steg är att på förhand välja en reaktion/beteende att göra när en av dessa situationer uppstår, något som avbryter känslorna. Istället för att reagera på ett destruktiv sätt (sluta äta) ska man välja någon som är bra för en, tex ta en promenad, ta ett bad, ringa en vän. Man kan också välja att rida ut känslorna, för de kommer försvinna. I början kan det dock vara väldigt svårt.

Jag känner mig fortfarande sjukt osäker på vad som är en känsla och vad den känslan verkligen är. Men jag ser fram emot att djupdyka i ämnet och förhoppningsvis ändra mina destruktiva beteenden. Känslor är inte farliga, de finns av en anledning. Och de är inte bestående, de försvinner. 
 
Jag hoppas ni får en fantastisk dag och att era känslor inte tar överhanden. Men kom ändå ihåg att låta känslorna komma!
 
Vi hörs!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress