Igår talade jag om känslor, dvs reaktioner på något som hänt eller som är påväg att hända. Jag sa att de strömmar ut i våra kroppar inom loppet av en ögonblinkning och att de är övergående. När man hamnar i ett visst känsloläge under en längre tid handlar det om sinnesstämning. Synonymer med sinnesstämning är stämningsläge och humör. På min antidepressiva medicin står det "...för humöret", för det är precis vad en depression är, en sänkt sinnesstämning (och allt som kan höra dit till, tex dålig aptit och sömnsvårigheter). 
 
När man befinner sig i ett visst stämningsläge kan det vara svårt att förstå varför. Man kan vara på gott humör en hel dag för att någon har gett en komplimang, men det kan också vara för att man sovit bättre denna natt än tidigare nätter. Och det är kanske inte så lätt att sätta fingret på. Lika så om man är nedstämd så kan ju det bero på att någon sagt något elakt, eller kanske för att man har sovit dåligt. Så vilken sinnesstäning man har kan bero både på yttre och inre omsändigheter, och det kan vara svårt att identifiera vad som i den "normala" vardagen ger det ena eller det andra (eller det trejde eller det fjärde). 
 
Jag har levt med depression ganska länge och har kommit till den punkt där jag inser att det inte är något fel på mig bara för att jag är deprimerad. Depression är en folksjukdom och beror på en låg sertoninhalt i hjärnan. Och det är ju inte som att jag medvetet har tagit bort serotonin, alltså är det inte mitt fel. Men det är mitt ansvar att försöka göra det bästa av situationen, försöka bli kvitt nedstämdheten och ta vara på min egen hälsa. På nåt sätt har jag ställt in mig på tanken att jag kanske alltid kommer vara deprimerad, att jag alltid kommer behöva medicin. Därför känner jag att det otroligt viktigt för mig att lära känna mina egna signaler och förstå vilka saker och händelser som orsakar mig nedstämdhet. Även vad som gör mig mig uppåt! 
 
Så hur gör man detta? Jag vet inte vad som funkar för alla, men jag vet vad som funkar för mig: man dejtar sig själv. Man lägger tid och energi på reflektion, kanske skriver dagbok, meditation, kroppskänning. 
 
Och har jag kommit fram till något? Japp, en del saker som för många kanske är självklara: näring, sömn, motion och återhämtning höjer mitt humör. Att få göra saker som känns meningsfulla, omge mig med människor som jag känner mig trygg med, säga nej till saker jag inte vill göra, lägga energi på saker som betyder något för mig. Som jag skrivit i tidigare inlägg har jag annammat tankesättet att det inte finns några borden och måsten, bara vill och vill inte. Det har hjälpt mig massor eftersom det ger mig möjlighet att välja ut vad jag ska lägga energi på, vad som är värt min tid. Alla val jag gör är aktiva val som i slutändan syftar till att få mig att må bra. Det innebär inte att jag inte bryr mig om någon annan. Det innebär bara att jag lägger energi på de som fötjänar mig och min kärlek. Och det, mina vänner, är ett tecken på att jag älskar mig själv. 
 
 
Så ut med dig, våga lära känner dig själv och lev ditt liv så som du vill leva med det!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress